KIIRAN AJOA JA ELÄVÄÄ HOPEAA
Pääsiäisajan yöpuolen perinnettä
Pia Kyyrö-Harju ja Risto Pulkkinen
Pääsiäinen on kristikunnan
juhlista vanhin, jota todennäköisesti on vietetty jo apostoliselta
ajalta lähtien riemujuhlana Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi.
Protestanttisessa Pohjolassa pitkänperjantain tapahtumat ainakin
kansanuskonnollisuuden tasolla ovat nousseet hallitseviksi,
pääsiäisilon jäädessä usein hieman toissijaiseksi.
Oma vaikutuksensa lienee ollut sillä, että pitkästäperjantaista vuonna
1772 tuli pietismin kärsimyshurskauden tunnelmissa virallinen pyhä.
Samassa yhteydessä kiirastorstai menetti tämän aseman.
Pääsiäistä edeltäneen viikon eli piinaviikon joka päivälle oli omat,
jossain määrin maakunnittain vaihtelevat nimensä, ja omat
kansankulttuuriset tapansa. Nämä tosin hyvin suuressa määrin
skandinaavista perua.
Palmusunnuntaita seurasivat ainakin Keski-Suomessa malkamaanantai,
tikkutiistai, kellokeskiviikko ja siten kiirastorstai, pitkäperjantai
ja lopuksi lankalauantai, ennen pääsiäispyhiä. Kaikille nimille ei
ollut ainakaan uskottavan tuntuisia selityksiä mutta tikkutiistain
sanotaan saaneen nimensä siitä, että sinä päivänä vuollut sytyketikut
olivat erityisen onnea tuottavia ja niitä oli myös tapana tunkea
seinähirsien väliin estämään pahojen voimien tunkeutuminen taloon.
Kellokeskiviikkona oli tapana ottaa lehmänkellot esille seuraavaa kesää
varten ja harjoittaa niiden suhteen ns. varaustaikuutta; esimerkiksi
kellojen täyttämisen suolalla katsottiin varaavan eli suojaavan lehmät
metsänpeittoon joutumista vastaan.
Kiirastorstai on saanut nimensä ruotsinkielen sanasta skärä,
’puhdistaa’. Se oli puhdistautumisen, ripin ja synninpäästön
päivä. Seuraava oli pitkäperjantai ja sitten seurasi lankalauantai;
silloin pestiin talven aikana kehrätyt langat.
Pitkänperjantain aatto, kiirastorstai oli jo ankarasti työnteolta
rauhoitettu. Varsinkin kehräämistä ja kaikenlaista köysien kanssa
työskentelemistä piti varoa, sillä jos niin teki, oli hengen lähtö
oleva vaikea: ”sitkaat on kuoleman siteet”. Tälläkin uskomuksella on
skandinaavinen taustansa; Ruotsissa ei koko piinaviikolla saanut tehdä
mitään, mihin liittyi pyörivä liike, siis juuri esim. kehrääminen oli
kiellettyä.
Värttinän myötäpäiväisen liikkeen tiedetään olleen omiaan pidättelemään
vainajasieluja tämänpuoleisissa, ja pelättiin ehkä sen nyt kutsuvan
näitä ottamaan vastaan uutta tulokasta, Kristusta? Muutoinkin
mahdollisimman hiljainen elämä on ollut ruotsalaisen
pääsiäisenalusviikon eli dymmelveckan erityispiirre. Siellä jopa
kirkonkellot tuolloin varustettiin metallikielen sijasta puuvasaralla
eli dymlingillä.
Karjalan Kannaksella kiirastorstaita nimitettiinkin kierotorstaiksi ja
selitettiin sen saaneen nimensä siitä, ettei silloin mitään saanut
kiertää. Luultavasti synninpäästön keskeisyys kiirastorstain vietossa –
päästäminen ja sitominen kun assosioituvat yhteen – ja pitkänperjantain
aaton tuoma kuolemanläheisyys on muovannut tätä kaikkialta Suomesta
tavattua uskomusta sitomisen suuntaan.
Kiirastorstaina varauduttiin pitkänäperjantaina alkavia vaarallisia
päiviä vastaan, ”ajettiin kiiraa”: Virroilta kerrotaan, että
Kiirastorstaina oli vanhoilla
mummoilla tapana ajaa kiiraa. Keräsivät muori
kelkkaansa kaikenlaista rautaista kalua: lapiota,
kuokkaa, kirvestä, rautakankea sekä tulisen terva-astian, ja niin
kelkkaa vetäen kiersivät navetan ja koko kartanon, ettei paha pääsisi
taloon pilojaan tekemään.
(Virrat. Ristanen, J.H. KT 30:1.
1938. SKS merkkipäivät 59.)
Raudan ja tulen ”väki”, sen maaginen, tuonpuoleinen voima varasi talon
pahoja vaikutuksia vastaan ja lisäksi rautaisten kalujen
ajamisesta syntynyt melu lienee pelottanut näkymättömiä
pahantekijöitä.
Toinen usein annettu selitys oli, että kiiraa ajettiin, jotteivät
käärmeet seuraavana kesänä tulisi kartanolle. Suomalaisenkin shamaanin
voimaeläin käärme oli pahan edustaja jo raamatullisen luomis
kertomuksen perusteella. Ajaminen tehtiin kahdesti myötäpäivään ja
kerran vastapäivään.
Tämä on tarkoin harkittu, kansanomaisen logiikan mukainen toimenpide:
vastapäivään kiertäminen ikään kuin avaa kanavan tuonpuoleiseen –
haluttu maaginen vaikutus saadaan näin aikaan – mutta normaali,
tämänpuoleinen tila halutaan silti säilyttää. Siksi varaus tapahtuu
kiertämällä myötäpäivään kierros enemmän. Myötäpäivään kun viittaa
tämän maailman olosuhteisiin ja normaaliuteen.
Pitkäperjantai kuului elää hiljaisesti ja huomaamattomasti,
lukuunottamatta tietysti kirkossakäyntiä, jolloin ennen
jumalanpalvelukseen kuului kaksikin saarnaa. Ja lukuunottamatta lapsien
ja alaisten piiskaamista, mikä meilläkin on paikoin kuulunut isännän
aamuisiin velvollisuuksiin maaherra Pilatuksen antaman esikuvan
mukaisesti.
Arkisiin askareihin ryhtyminen oli sanktioitu: Länsi-Suomesta
Itä-Karjalaan on uskottu, että siihen taloon, johon pitkänperjantain
aamuna ensinnä viritettiin tuli, hakeutuivat kesällä koko sen seudun
kärpäset.
Pohjoismaisessa, hieman synkkyyteen taipuvaisessa mielenmaisemassa
pääsiäisiloa enemmän on ehkä puhutellut se, että aika pitkänperjantain
illasta pääsiäisaamuun on ollut poikkeuksellista, vaaralliseksi
koettua. Lepäsihän Kristus silloin haudassa ja pahat voimat saivat näin
mellastaa vapaammin kuin muulloin.
Vasta kristinuskon myötä suomalaiseenkin maailmankuvaan tullut
metafyysinen paha oli silloin pääosassa. Viattoman tuntuiset arkiset
askareet herkästi ikään kuin värväsivät pahaa ympärilleen. Jopa koko
luonnon edellytettiin ottavan osaa huoleen ja ilottomuuteen; pahana
enteenä pidettiin, jos pitkänäperjantaina paistoi aurinko; jos näin
kävi oli seuraavana kesänä odotettavissa suuria metsäpaloja tai kovia
halloja.
Kuolema ja vainajat oli perinteisessä suomalaisessa maailmankuvassa
mielletty kylläkin vaarallisiksi mutta ei pahan piiriin kuuluviksi;
esikristillisessä maailmankuvassa tuskin siis olikaan jakoa hyvään ja
pahaan, ainoastaan jako elämää ylläpitäviin ja sitä tuhoaviin voimiin.
Niinpä pitkänperjantain illasta pääsiäisaamuun ei pelätty niinkään
vainajahenkiä vaan noitia ja mustan magian harjoittajia. Paha ikäänkuin
liikkui ilmassa, ja se saattoi tarttua, jos tässä atmosfäärissä liian
kauan oleskeltiin:
Enne vanhat äitit tekivät lapsestaan
varsin poppamiehen. Ne imetti niin vanhaksi, jotta kolme
pitkääperjantaita. Tietysti piti 3 vuoten vanhaksi imettee, ja sillä
oli sitten valta tehä pahaa. Se vietiin siitä sittä oikein
neuvottavaksi sen kylän puoskarin luo, että oppisi oikein taikoja
tekemään.
(Nilsiä, KRK 121. Tikkanen, E. 170.
SKS Merkkipäivät 60)
Näin Nilsiässä. Anjalassa taas sanottiin, että
Äiti ei saa imettää lastansa kolmena
pitkänäperjantaina, ettei hänestä tulis pahasilmänen, joka pilaa
katsellaan toisten onnen.
(Anjala, Alamäntylä, M. 16 .
1889)
Näin kertoo vahva traditio ja sen toinen haara antaa vihjeen, kuinka
noidaksi voisi tulla ja toinen taas varoittaa pitkän imetysajan
vaaroista. – Samantapainen logiikka on takana Juankoskelta muistiin
pannussa tarinassa:
Taru kertoo, että muinoin kuin
takkirautaa tehtiin malmista masuunassa, niin sitä taukoomatta
kuumennettiin kolme vuotta, siis kolme pitkäperjantaita, niin siitä
liekistä nousi kauhea eläin, sarvipää piru, joka juoksenteli koko
ruukkialueen, poltti kaiken mikä eteen sattui. Se olo Paja Piru. Siitä
eteenpäin ei ole uskallettu masuunaa käyttää kolmea täyttä vuotta
taukoomatta.
(Nilsiä, Kalle Pirinen, 1936; SKS
Merkkipäivät 60)
Vielä maaperäkin oli pitkänäperjantaina vaarallinen; jos vain silloin
paljaan jalkansa laski maahan, niin jalkoja kolotti varmasti koko
vuoden.
Suhteellisen vähän on sen sijaan tietoja siitä, että pitkänperjantain
yötä olisi pidetty erityisen otollisena ylipäätään taikojen tekemiseen.
Kansanomaisen logiikan mukaista kylläkin oli, että ”kirkon voimaa”,
”väkeä”, saattoi toisiin, maagisiin yhteyksiin vietynä, ja yleensä
yöllä, käyttää omiin kristinuskon opetuksia vastaa asettuviin
tarkoituksiinsa. Näinhän esim. ehtoollisleipä mustan magian piiriin
vietynä koettiin hyvin voimalliseksi taikakaluksi, joka saattoi tehdä
vaikka paran, naapurien lehmistä maitoa varastavan, räsyistä ja
värttinänvarsista tehdyn kuvatuksen eläväksi.
Mutta ehkäpä pitkänperjantain yö on koettu tässäkin mielessä
poikkeukselliseksi. Oikeastaanhan siinä ei kirkon voimaa ollut, koskapa
Kristus silloin makasi haudassa. Näin siltä ei kansanuskon
käänteisajattelun mukaan voitu apua odottaa.
Pahan voimat kuitenkin olivat liikkeellä. Nykypäivänä trullit ovat
muodostuneet lähinnä lastenperinteeksi mutta aikoinaan trulli-usko oli
totisinta totta: eläminen oli kun usein kiinni juuri karjan
menestyksestä ja karjaonnea todella yritettiin naapurilta riistää ja
tätä riistämistä aidosti pelättiin.
Noitien toiminta perustui kahteen kansanuskon perusperiaatteeseen, onnikonstanssiajatteluun ja pars pro toto -periaatteeseen, ”osa
kokonaisuuden puolesta”.
Onnikonstanssi merkitsee, että onnea on maailmassa rajallinen
määrä, se ei lisäänny, ja niinpä se mikä naapurilta oli pois, tuli
omaan laariin tai kirnuun.
Naapurin lehmien vahingoittaminen ei tässä katsannossa edustanut
niinkään ilkeyttä vaan rationaalista hyötymispyrkimystä. Utareitten tai
nahan viiltely ja karvojen nyhtäminen – naapurin lehmien osien, niiden
”edustajien” vieminen omaan talouteen toi pars pro toto -periaatteen
mukaisesti mukanaan myös niiden tuoton. Vastataikuuteen kuului joskus
omien lehmien viiltely ja niitten karvojen nyhtäminen: näin ei
varkaalle tavallaan jäänyt enää ”osaa” vietäväksi.
Lauantain ja sunnuntain välisen yön sanotaan olleen ”oikea rulliakkain
yö”. Monia varokeinoja suorittaen yritettiin turvata oma karja
mahdolliselta vahingonteolta; karjasuojan aukot tilkittiin, ettei noita
lennähtäisi sisälle ja varmuuden vuoksi vielä kynnykseen porattiin
reikä ja siihen pantiin tapin alle suojaan elävää hopeaa. Monesti silti
aamulla saattoi lehmistä löytää merkkejä rulliakkain yöllisistä
vierailuista.
Jos noita tavattiin itse teossa, hän saattoi maagisin keinoin muuttaa
itsensä talikoksi. Jos talikkoa sitten potkaisi niin että siitä pii
katkesi, ei ollut yllätys, jos seuraavana päivänä sai kuulla naapurin
emännän katkaisseen jalkansa.
Matkat naapurinavettoihin ja paholaisen aamuöisiin pitoihin tehtiin
lentämällä, ja lentoon lähdettiin savupiipun kautta. Kuinka lentämisen
taito sitten hankittiin? Ulvilassa on vielä 1930-luvulla kerrottu sen
käyneen seuraavaan tapaan:
Talliluuta mäntyineen otettiin jalkain
väliin ja vietiin kolmen tien ristiin ja istuttiin sen päälle.
Kumartaen neljään ilmansuuntaan sanottiin ’Huis hais ilmaan, ei kiviin
eikä kantoihin’. Ja niin pääsi lentämään noitien kanssa.
Kolmen tien risteys on ollut tavanomainen paikka harjoittaa
kaikenlaista taikuutta. Onnenhankkiminen taikakeinoin ja noituuteen
turvautumalla merkitsi kuitenkin sekä kirkon opetuksen että
kansanperinteen mukaan sielunsa myymistä paholaiselle.
Noitien on kerrottu kokoontuneen saaliinjaolle johonkin vanhaan
rakennukseen; siellä itse piru punnitsi heidän toisten karjoista
leikkaamansa karvat. Kellä karvoja oli paljon, häneen oli piru
tyytyväinen, kellä vähän, sitä rangaistiin. Tämä pahan kanssa
kasvokkain joutuminen oli pääsiäisajalle kansankulttuurin kannalta
olennaista.
Toki pääsiäisaikaan otettiin myös enteitä, varsinkin tulevista
aviopuolisoista ja myös tulevista kuolemantapauksista; mutta tällä ei
ollut erityistä tekemistä pääsiäisen kanssa vaan kysymys oli siitä,
että mikä tahansa poikkeuksellinen ajankohta on aina ollut otollinen
poikkeuksellisille, tuonpuoleisuutta
kosiskeleville toimenpiteille. Kekri, joulu, pääsiäinen ja juhannus
ovat kaikki aikoja, jolloin ihminen on koettanut edes hiukan kurkistaa
tulevaisuuteensa.