NISSEN JA NASSEN VAIHEITA -
Ja vähän viereltäkin
Pia Kyyrö-Harju ja Risto
Pulkkinen
Joulutontun historiaa tarkastellessa huomaamme, että herttainen,
punapukuinen lasten kiltteyden tarkkailija ja joulupukin apulainen on
ulkolaista tuontitavaraa ja verrattain nuori keksintö.
Aikaisemmin kansanperinteen maailmaa ovat kansoittaneet lukemattomat
uhkaavat tai vähintään ambivalentit hahmot. Perinteiset nisse- ja
tonttu-hahmot ovat nekin olleet kaikkea muuta kuin lahjoja kantavia
herttaisia pikku-ukkoja. Yhteys moderniin joulutonttuun on kuitenkin
selvä: tyytyväisinä pidettyinä ne joulutonttujen tapaan toivat taloon
oman lahjansa eli onnen.
Nykyisin joulutonttuina tunnetut Nisse ja Nasse ovat alunperin kotoisin
Tanskasta; se oli sikäläinen talon tai oikeammin asutun pihapiirin
haltijaa tarkoittava nimitys. Muualla Skandinaviassa olento on ollut
tunnettu tonttuna, mikä nimitys etymologisesti palautuu tonttiin eli
juuri pihapiiriin.
Ruotsissakin nisse-nimitys on ollut yleinen lähinnä entisissä Tanskalle
kuuluneissa Skånen, Hallandin ja Blekingen sekä Norjalle kuuluneessa
Bohuslänin maakunnissa. Norja kun kuului Tanskalle vuoteen 1814 asti,
on nisse ollut tunnettu myös siellä. Norjaksi joulutonttukin on
julenisse.
Suomessa ensimmäinen maininta tontusta on Mikael Agricolalla,
Psalttarin suomennoksen esipuheessa vuodelta 1551:
Tonttu huoneen
menon hallitsi,
kuin piru monta
villitsi.
Suomessa tonttu on tietysti nimityksensä puolesta tuontitavaraa mutta
vastaavia, usein maan alla, erityisesti talon alla asuvia
paikanhaltijoita ovat tunteneet myös suomensukuiset kansat, joten itse
olentoa ei ole syytä yksioikoisesti pitää läntisenä kulttuurilainana.
Kuvaavaa on, että Vermlannin suomalaiset tonttu-nimen omaksuttuaan
kutsuivat sillä nimenomaan maanalisia talosta ja taloudesta
huolehtineita olentoja.
Usein on selitetty, että tontuksi tai talonhaltijaksi päätyi talon
ensimmäinen isäntä. Karstulassa sanottiin, että ”talonhaltija on se,
joka vaikkapa vuosisatoja sitten on laskenut talon peruskiven”; myös
ensimmäisen tulen virittäjä on monin paikoin tullut kysymykseen.
Vaihtoehtoisesti on arveltu, että talon paikalla asuvasta maahisesta
tulee tonttu. Edellisessä tapauksessa tonttu voidaan varsin
yksiselitteisesti kytkeä vainajainpalvontaan mutta mahdollista
on, että myös maahisusko viime kädessä palautuu siihen.
Kodinhaltija saattoi kyllä olla myös naispuolinen, tai taloudessa
saattoi haltijoita olla useampia naispuolisen huolehtiessa naisten
elämäpiirin asioista. Käsitykset talonhaltijasta tai - haltijoista ovat
olleet hyvin moninaisia ja osin varsin hämäriäkin.
Tonttu joka tapauksessa tyypillisimmillään oli harmaakolttuinen,
punalakkinen pikku-ukko; nimitys onkin lyhennys ilmaisusta tomtegubbe,
tonttiukko. Se oli hyväntahtoinen joskin hieman äreä ja helposti ärtyvä
konservatiivinen norminvartija, joka kuitenkin takasi talon onnen, jos
sen asukkaat elivät hyvien tapojen edellyttämällä tavalla, olivat
työteliäitä ja ennen kaikkea pitäytyivät kaikessa totutussa.
Tonttu toimitti konkreettisia askareita ja ikään kuin paikkasi ne työt,
jotka talonväeltä hyvästä yrityksestä huolimatta jäivät tekemättä. Jos
normeja ei noudatettu tai laiskoteltiin, tonttu saattoi lievimmässä
tapauksessa vain näyttäytyä, vakavammissa aiheuttaa kummittelun
kaltaista häiriötä ja pahimmassa tapauksessa lähteä talosta kokonaan –
ja viedä onnen mukanaan.
Juhlapyhien aattoina ja erityisesti jouluaattona tontun joka
tapauksessa kului saada palkkionsa, kukkurainen puurovati tai muuta
hyvää ruokaa.
Tonttu oli uskomusolento, joka kansan kannalta oli kuitenkin ns.
empiirinen eli siitä oli havaintoja, joita ei kyseenalaistettu. Vielä
sotien jälkeen saatiin usein kuulla tämäntapaisia kertomuksia:
Minä olin pieni poika siinä
6-7-vuotias. Istuin yksin kotipihalla. Oli hiljainen kesäiltapäivä.
Katselin uneksien eteeni; mitä lienenkään miettinyt. Silloin näin
yhtäkkiä, miten pieni, harmaapukuinen, lystikäs ukkeli punainen lakki
päässään juoksi pitkin navetan seinustaa. Kun liikahdin tavoittaakseni
hänet, juoksi pikkumies nurkan taakse, niin että punainen lakki
heilahti, enkä häntä sen koomin nähnyt.
Näin kertoi hämeenkyröläinen n. 1890 syntynyt kansakoulunopettaja
1961.
Useimmiten tontusta saatiin havainto ilta- tai aamuhämärissä, kun
tonttu jo oli aloittanut yölliset toimensa tai vielä puuhasteli niissä.
Usein sen näyttäytyminen oli myös varoitus vaarasta:
Makasin pihalla päivällistä ja joku
sanoi: ”Tule rantaan!” useamman kerran. Kun menin, oli lammas pistänyt
päänsä aidan rakoon ja siihen se olisi kuollut.
Erityisesti tulipalon edellä tontun sanottiin levottomana liikuskelevan
ja koettavan kantaa tavaroita turvaan.
Kirkko taisteli tonttu-uskomuksia vastaan alusta alkaen. Jo
ruotsalainen Själens tröst -käsikirjoitus 1300-luvulta kehottaa
kristittyä luopumaan uskosta tonttuihin, maahisiin, näkkiin ja
muihin sen kaltaisiin. Ja samaa taistelua edusti Agricolankin mainita
tontusta; olihan se osa sitä luetteloa, jonka perään piispa huudahtaa:
Eikö se kansa
vimmattu ole,
joka näitä uskoo ja
rukoilee!
Siihen piru ja
synti veti heitä,
että he kumarsit ja
uskoit näitä.
Näin siis kansaa valistettiin mutta joltisenkin huonolla menestyksellä.
Tontun karkotti lopullisesti vasta maaseudun modernisaatio, traktorit,
puimurit ja lypsykoneet – sekä keinovalo.
Kerrotaan tosin, että toisinaan joku talonpoika sentään, pitäessään
tonttua paholaisen liittolaisena, halusi tämän karkottaa. Pappi saattoi
sen tietysti tehdä manaamalla mutta joskus kysymykseen tuli
vanhakantainen, myös karhun kohdalla käytetty karkotusmenettely: Isäntä
otti nyt piian avukseen ja pyysi tätä menemään peräjälkeen kolmena
torstaiyönä navettaan, nostamaan hameet ylös ja näyttämään tontulle
alastoman takapuolensa. Kolmannen kerran tonttu sanoi itse
työsopimuksensa irti, tuli vielä viime kerran vierailulle isännän
luokse ja sanoi: ”Nyt minä lähden, kun navettaan on ilmestynyt niin
suuri ja kauhistuttava eläin!”
Tonttu tosin saattoi joskus heittäytyä myös laiskaksi tai sortua
juopottelemaan. Tällainen moraalisesti kyseenalainen tonttu sai
tietysti kaikin mokomin lähteäkin puhumattakaan räyhähengeksi
ryhtyneestä talonhalijasta. Kuhmoisista kerrotaan:
Ennen vanhaan oli ollut Hoppula-niminen torppa, jossa tonttu oli tehnyt
kaikenlaista pahaa, nakellut uunin päältä kiviä emännän keittopataan ja
ihmisten päällekin, kaatanut yöllä pöytiä, tuoleja ja sänkyjä ja jos
seipään pisti kiukaalle, niin se veti ”kissanhäntää” miesten kanssa
eikä sitä kukaan voittanut.
Jatkossa kerrottiin kuinka muuan kulkumies sen oli ”kirjan” –
varmaankin siis Raamatun tai virsikirjan – avulla lopulta karkottanut.
Kansa tarinoi myös emännän tai piian ja tontun seksuaalisista suhteista
sekä näistä syntyneistä lapsista:
Koskelassai oli tonttu ennen… Yhen
piian kans sil olj semmoset kaupat, että tontun ämmäksi sitä piikaa
sanottiin. Toisessa talossa se oli emännälle tehnyt lapsen, jolla olj
yksi silmä keskellä otsaa. Mehtäjärveen se vietiin.
Näin kerrottiin Kuhmoisissa 1939. Parkanon puolessa taas tarinoitiin
saman vuosikymmenen alussa:
Siinä talossa oli Tuomas-niminen
poika. Tämä oli nolon näköine naamaltaan, pitkänenäinen ja sellaista.
Sitä sanottiin ”tontun pojaksi”. Kaikki kirkonajatkin se oli onkia
tehnyt, pitkäperjantainakin niitä laitellut. – Arveltiinkin
tontun yhteyttä pitäneen emännän kanssa.
Kehitysvammaisuus tai fyysinen poikkeavuus oli helppo selittää
luonnottoman ristisiitoksen tulokseksi. Mainintoja löytyy myös
käräjäpöytäkirjoista: esim. 1628 ilmiantoi Vesilahden Heikkilän isäntä
Antti Siukonpoika pitäjän nimismiehen Jaakolan emännän siitä, että tämä
muka oli harjoittanut sukupuoliyhteyttä riihitontun kanssa.
Anekdootinomaisia ovat sen sijaan tarinat siitä, kuinka emäntä laittaa
tontulle puuroa vatiin mutta renki tulee yöllä ja syö puuron – ja
laskee oman ulostuksensa tilalle. Häväisty tonttu kostaa: se polttaa
talon tai riihen, tappaa emännän… ja liekkien loisteessa sen kuullaan
huutelevan: Noin se riemu reijaa paskapuuron kartanossa!
Skandinavian myöhäisperinteessä ja meilläkin tonttu tunnetaan myös
yksisilmäisenä olentona; tätähän yksi edellä kerrottu esimerkki jo
ilmensi. Samalla siitä on toisinaan tullut paran kaltainen
varallisuudenkartuttaja: siinä missä para kantoi toisten navetoista
maitoa ja voita emännälleen, yksisilmäinen tonttu – joka tunnetaan myös
nimityksellä kratti – kantoi ylipäätään yöllä toisten omaisuutta
isäntänsä taloon. Tällaisen tontun tuntee myös Christfrid Ganander Mythologia Fennicassaan vuodelta
1789:
Tonttu, talon jumala, kulki öisin
talossa ja pani paikkoja kuntoon; niitä oli monta lajia; Jyvä-Tonttu
kantoi kotiin kuhilaita ja lisäsi viljan määrää. Raha-Tonttu oli sama
kuin Kratti. Paska-Tonttu kantoi lantaa taloon. Hänen piti aamuisin
saada lautasellinen puuroa voisilmällä ja muitakin ruokia: pidettiin
suuressa arvossa; hänet saatiin merkillisellä tavalla: sen, joka halusi
hänet saada, piti pääsiäisyönä ottaa tamman länget kaulaansa ja kulkea
kirkon ympäri 9 kertaa. Silloin tonttu tuli vastaan ja tiedusteli:
”Mitä haluat?”. Jos silloin joku häkeltyneenä sanoi, että ”paskaa”,
siis lantaa, niin sitä tuli sitten ja siinä määrin, että kaikki oli sen
lajin tavaraa tulvillaan. Jos taas sanoi, että ”rahaa”, ”viljaa”, niin
tonttu toi kaikkea. Siitä syystä myös sananparsi kuuluu: Tonttu sillä
on, Tonttu kantaa.
Vaikka Ganander ei sitä mainitsekaan, on ilmeistä, että kirkko piti
kiertää yhdeksän kertaa vastapäivän; sillä siten kaikki tämänkaltaiset
toimet aina tehtiin.
Tällaisten varallisuudenkartuttajatonttujen intressit saattoivat
silloin tällöin käydä ristiin, kun naapuritalojen tontut varastelivat
toinen toistensa taloista; muistiinpano vuodelta 1936:
Tämä sattui siihen aikaan, kun
Nokialla ei vielä ollut tehdasta. Teivaalan kartanon ja Nokialan
kartanon kotitontut Hämeessä sattuivat kerran vastakkain ollessaan
hankkimassa hyvyyttä kumpikin omaan taloonsa. Heille syntyi niin kova
riita keskellä kartanoiden välistä tietä, että alkoivat heitellä
haloilla toisiaan. Tien vieressä oli noin viisi syltä pitkä halkopino,
jonka tontut tapellessaan hajottivat kokonaan.
Nykyään tonttu assosioidaan pohjoiseen, Lappiin ja Korvatunturiin.
Saamelaisissa lähteissä emme kuitenkaan nisseä tapaa muutoin kuin
oppineitten kirjoittajien käyttämänä vertailukohtana. Ilmeistä onkin,
ettei konkreettisia asioita toimittava ja olemukseltaan hyvin fyysinen
tonttu-kuvitelma voinut menestyäkään ennen paikalleen
asettuneen elämäntavan valitsemista. Nomadisten saamelaisten vastaavat
olennot olivat yhtäältä maahisia, maanalaisia luonnonpaikkojen
puoli-inhimillisiä eläjiä, ja toisaalta pyhissä tuntureissa tai
järvissä asuvia näkymättömiä ja ruumiittomia apu- ja suojelushenkiä,
sáiva-henkiä. Jälkimmäisiä Erich
Jessen vertaa nisse-olentoihin kirjassaan De Norske Finners og lappers Hedniske
religion vuodelta 1767. Hän kertoo, kuinka henget kutsuvat
noitakandidaatin tehtäväänsä ja jatkaa sitten:
Kun kandidaatti oli saanut opetusta
noitalaitokseen kuuluvissa asioissa, hänet vihittiin toimeensa [ – – –
] Tästä hetkestä lähtien nisset eli saivo-väki alkoivat
tuttavallisemmin seurustella nuoren noidan kanssa, ja näistä hän
saattoi valita suojelushengikseen niin monta kuin halusi.
Kun tähän aikaan noidan apuhenget miellettiin paholaisen edustajiksi,
on selvää, ettei tämä mielikuva voinut olla kaukana vertailukohtana
olevista nisse-tontuistakaan.
Siinä missä nisse on norjasta lainautunut Suomeen, tonttu taas on
siirtynyt myös ruotsalaisten ja suomalaisten naapureina asuneiden
saamelaisten kansanuskoon mutta ei suinkaan ystävällisenä vaan pikemmin
demonisena hahmona. Jacob Fellman,
jonka muistiinpanot ovat Suomen Lapista 1820-lvulta, kirjoittaa
tontusta lappalaisten mytologiassaan:
Stallon ja tontan lappalaiset
erottavat siitä, että stallolla on kaksi silmää kuten ihmisellä, kun
taas tonta on yksisilmäinen. Tonta asuu tiettyä paikkaa, jonka
suojelushenki hän on: hän on huolehtiva henki, joka aiheuttaa vahinkoa
vieraille tuottaakseen siten hyvää niille, joita hän suojelee.
Tontat olivat ylijumalansa Olle Tontan alaisia.
Saamelaisille tonttu oli lainautunut myöhäisperinteen yksisilmäisenä
hahmona. Mutta jo se, että saamelaisilla yksinomaan vaarallisen ja
tuhoavan – joskin hieman yksinkertaisen – stállun, erämaan
puoli-inhimillisen hirviön hahmo on sekoittunut tonttuun, osoittaa,
että tonttu on heidän keskuudessaan koettu voittopuolisesti uhkaavaksi
olennoksi. Tämä käy ilmi myös siitä, että monien tarinoitten
myöhäisissä versioissa tonttu esiintyy niissä alunperin keskeishahmona
olleen stállun sijasta.
Eräässä Fellmanin muistiinpanemassa, Sodankylään
sijoitetussa tarinassa kerrotaan, kuinka muuan Tonta huijattiin
menettämään näön ainoasta silmästään. Tonta tapasi riihen uunilla
lyijykuulia valavan pojan ja kysyi tältä, mitä tämä oli tekemässä.
”Silmävoidetta”, poika sanoi. Silmävavoista kärsinyt Tonta taivutteli
muka vastahankaisen pojan valamaan hieman lääkettä hänenkin silmäänsä –
helposti arvattavin seurauksin. Alun perin tämä varsin karkea tarina
kuitenkin on tyypillinen kertomus tyhmästä stállusta.
Kansanperinteen maailmaa kansoittivat lukemattomat uhkaavat tai
vähintään ambivalentit hahmot. Kansanperinteen nisse- ja tonttu-hahmot
ovat nekin olleet kaikkea muuta kuin lahjoja kantavia herttaisia
pikku-ukkoja. Yhteys moderniin joulutonttuun on kuitenkin selvä:
tyytyväisinä pidettyinä ne joulutonttujen tapaan toivat taloon oman
lahjansa eli onnen.
Kehitys kohti nykyistä joulutonttua alkoi Saksassa ja Skandinaviassa
1800-luvun puolenvälin jälkeen ja aikanaan harmaakolttuinen ja
punalakkinen tonttuhahmo liittyi myös osaksi amerikkalaisen
populaarikulttuurin joulukuvastoa.
FM Pia Kyyrö-Harju, Dos. Risto Pulkkinen
Kirjoittajat ovat perehtyneet
erityisesti suomalaiseen ja saamelaiseen kansanuskoon.
Esitelmä on aikaisemmin esitetty YLE 1:nViikon esitelmä -sarjassa.
Esimerkkitarinat ovat Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistosta.