METSÄNNEITO VIETTELEE TUHOON
- Metsän, tunturin ja veden "toiset"
Pia Kyyrö-Harju ja Risto Pulkkinen
Suomalaiset metsän- ja vedenhaltijat mainitaan ensimmäisen kerran 1551
Mikael Agricolan Psalttari-suomennoksen esipuheessa, jossa
uskonpuhdistaja luettelee kansan parissa vielä tavattavat vanhan
etnisen uskonnon muistumat, katolisen ajan jäänteet ja muut
kauhistukset. Luettelo on jaoteltu länsi- ja itäsuomalaisten
kulttuurirajan mukaisesti.
Hämäläisten osalta mainitaan aivan ensin kaksi pyyntikulttuurin
haltijaa, metsänhaltija Tapio ja vedenhaltija Ahti. Karjalaisten
puolella Agricolan vastaavat nimitykset ovat Hiisi ja Veden emä.
Tapio / Metzest
Pydhyzet soi /
ia Achti / wedhest
caloia toi.
[ – – – ]
Hiisi / Metzeleist
soi voiton /
Wedhen Eme / wei
Calat wercon.
Nämä kumpikin lienevät olleet tyypillisiä luonnonsfäärien
personifikaatioita, niiden hallitsijoita, jotka antoivat omalta
alueelta saaliin, jos niitä lepyteltiin ja niille uhrattiin. Wedhen
Eme, veden emä kuulostaa hyvin arkaaiselta. Voidaan ajatella, että
Tapio ja Ahti samoin ovat alunperin olleet ”emoja”, siis periaatteessa
feminiinisiä mutta hyvin heikosti personifioituja hahmoja. Itse asiassa
Tapiota onkin loitsuissa voitu puhutella myös feminiinisenä:
Tapio, metsän emo, havulakki vanha
vaimo,
kuule metsä, herää tapio!
Loppuosa osoittaa, että kysymyksessä on itse metsän puhuttelu.
Tämäntapainen metsän- tai vedenhaltija koettiinkin omalla reviirillään,
omassa elementissään kaikkialla läsnäolevaksi toisin kuin enemmän
personoidut muut metsän- ja vedenhenget. Nämä asuttivat vain tiettyä
metsää tai lahdenpoukamaa.
Hiisi on sitten mahdollisesti itäsuomalaisilla todella ollut
suurriistan herra; mutta paremmin se tunnetaan sen läntisessä pyhään
lehtoon viittaavassa merkityksessä. Karjalassa Tapiota vastaava
metsänisäntä tai -emäntä on ollut metsähinen.
Tapiosta pitää tarkoin erottaa länsisuomalaisten metsänneito-tyyppiset
metsänhaltijat, jotka tapaisivat näyttäytyä erämiehille ja kalastajille
ja joilla oli eroottinen luonne. Tyypillisesti metsänhaltija tässä
merkityksessä näyttä olleen erämiesten eroottisten fantasioitten
projektio. Se oli edestä päin viettelevä, reitevä nainen,
joka kuitenkin selkäpuolelta oli kuin kilpikaarnainen hongan kylki.
Turun läänin Koskella
Miehet huomasivat kauniin
nuoren naisen juoksevan metsässä puitten välissä.
Nainen oli nuori, valkoisen verevä ja hyvissä vaatteissa. Se juoksi
kovaa kuin tuuli. Miesten katsellessa sama nainen
juoksi uudelleen heidän sivuitseen
vähän matkan päässä. Silloin
miehet näkivät, ettei naisella ollut mitään
takapuolta; selkäpuoli oli kuin
hyvin vanhan kuusen sammaltunut kuori.
Marttilassa taas tähdennettiin:
Toisinaan metsänneito ryhtyy
kuhertelemaan metsämiehen kanssa mutta
miehen on paras olla varuillaan:
metsänneidolle ei saa antaa kättä eikä siihen ole
hyvä edes sormella koskea.
Metsänneito oli luonteeltaan ambivalentti; voittopuolisesti vaarallinen
ja arvaamaton. Teiskosta 1930-luvulla tallennettu tarina on hyvin
kuvaava:
Kertoivat, että ennen muinoin
nuorimies etsiessään punasija orjantappurakukkia oli joutunut
metsänneidon lumoihin, syleillyt ja vakuuttanut, ettei hänellä ollut
vielä morsijanta. Nukkui metsänneidon syliin. Siinä unimielissään
lausui, että häntä kotokylässä odottaa oma mielitiettynsä, jolle hänen
pitää viedä punaruusuja orjantappurapensaasta. Metsänneito väänsi
nuorenmiehen niskat nurin ja painoi nevan hetteeseen. Se oli
nuorenmiehen loppu. Sitä tekoaan katuu metsänneito ja löytämättä lepoa
liikehtii vuoden lyhimmän yön.
Tämä metsänneito oli luonteeltaan kuitenkin vielä varsin moraalinen.
Moraalinvartijan roolissa on myös se olento, josta muuan
jalasjärveläinen tyttö kertoi:
Olen kuullut pikku sadun tytöstä,
joka meni pyhänä marjaan. Metsänneito tuli helminauha kädessä ja heitti
sen tytön kaulaan. Helminauha muuttuikin käärmeeksi.
Mutta parasta olio aina toimia niin kuin Orimattilan pojat, joiden
nuotiolle kaunis neiti tuli keimailemaan: ”Eikös teitä pojat herkuta?”.
Nämä pojat kuitenkin tiesivät, ettei metsänneidon kansa pitänyt ryhtyä
mihinkään, vaan vastasivat: ”Piru sinua herkuttakoon!” – ja niin
metsänneito katosi kääntäen pojille ensin kuitenkin kuusenkaarnaisen
takapuolensa (K106).
Länsisuomalaisten metsänneidot tulevat lähelle skandinaavien
skogsjungfru-olentoa. Samantapainen tuonpuoleisten olentojen pari
esiintyi Aunuksen Karjalassa, jossa metšähine tai metšiine
esiintyi metsän personifikaationa auttaen metsämiehiä puuhissaan, jos
sen kanssa pysytteli hyvissä väleissä. Metsän vaarallisuutta edusti
sikäläisittäin taas karu, johon liittyvät tarinat korostavat
erityisesti sen tapaa eksyttää ihmisen tai lehmän metsänpeittoon.
Lähinnä miespuoliseksi mielletyllä karulla ei kuitenkaan ollut mitään
eroottista luonnetta. Onkin arveltu, että metšähine saattaisi edustaa
vanhempaa kulttuurivaihetta – pyyntikulttuuria – jossa kansan suhde
metsään on positiivinen siinä missä karu olisi karjanhoitajien
luomus ja heijastaisi heidän metsää kohtaan kokemaansa epäluuloa.
Tämä uskontoekologinen selitysmalli ei kuitenkaan ole omiaan
selittämään muita metsän, veden ja tunturin uhkaavia olentoja.
Näyttä siltä, että länsisuomalaisten Tapion ollessa varsin abstrakti ja
viime vuosisatoina jo kovin unohtunutkin, naispuolinen metsänhaltija
sai ambivalenssissaan edustaa sekä metsän kiehtovuutta ja sen
mahdollisuuksia että sen vaarallisuutta. Kansanomainen ajattelu sisälsi
luonnostaan ristiriitojen lähteen, kun toiseus, tuonpuoleisuus,
kansanomainen pyhä on universaalisti mielletty sekä vaaralliseksi ja
kauhistuttavaksi että kiehtovaksi ja houkuttelevaksi. Se oli – kuten
saksalainen uskontotieteilijä Rudolf Otto ilmaisi – mysterium tremendum
et fascinans. Itäsuomalaisilla sen sijaan nämä ulottuvuudet
jakautuivat kahden olennon, metsähisen ja karun reviireille.
Ahti taikka veden emä tai mahdollisesti alunperin jopa Väinämöinen,
”vein emonen” – kuten jo Lönnrot etymologisoi – ovat luultavasti olleet
veden personifikaatioita, sen ylläpitäjiä samaan tapaan kuin Tapio
löyhästi henkilö metsää ja piti sitä yllä. harvinaisena tavataankin
myös nimitys veenpitävä. Tällainen jumaluus oli läsnä kaikkialla missä
vesielementti esiintyi. Näkki, vetehinen, vesihiisi ja vedenneidot sen
sijaan ovat olleet paikallisia haltijoita, jotka yleensä asuivat tietyn
veden syvimmässä kohdassa ja ainakin ensin mainitut näyttävät olleen
lähes yksinomaan onnettomuutta tuottavia ja pelättyjä. Ilman
ennakkovaroitustakin ne saattoivat vetää uimarin tai rannalla leikkivän
lapsen hukuksiin.
Vedenneidot sensijaan metsänneitojen tapaan olivat varsin selkeästi
ambivalentteja; jos niistä muuta iloa ei olisi ollutkaan, niin ainakin
ne olivat kauniita katsella. Tyypillinen vedenneito on kaunis
pulleapovinen nainen, joka istuu vesikivellä, peseytyy ja kampaa pitkiä
mustia hiuksiaan. Miehisiä fantasioita edustavat valtavat rinnat, jotka
se tuolloin tapaa heittää olkansa yli.
Salon joella vedenneito istui pyykkilaudalla ja peseytyi keskellä
kirkasta kuutamoyötä. Suunnattoman suuret rintansa se heitti
vuorotellen olkansa yli.
Mutta sitä syleilemään erehtyvän miehen se vie mukanaan syvyyteen.
Toisaalta vedenhaltija voi myös auttaa, ei ehkä pyyteettömästi vaan
turhamaisuuttaan, kuten Lavialta kerrotaan:
Mies näki veden haltijan seisovan
suolia myöten kylmässä koskivedessä. Mies sanoi sille ystävällisesti:
”Hyvää huomenta, vetten kaunis!” Veden haltija vastasi: ”Jumala
varjelkoon! Ei pidä sinun ikänä laarisi pohjaa näkemän!” Ja se
toteutui.
On tosin Suomenkin vesissä asunut myös eläinhahmoisia vesihirviöitä,
Loch Nessin kuuluisan hirviön vähäisiä sukulaisia. Vielä
1930-luvulla kerrottiin mm. Sortavalan Nokkalahdessa miesmuistiin
asuneen merihäräksi kutsuttu vesihirviö. Se huusi aina kovasti ja
kamalasti. Lopulta pappi sen oli manannut menemään pois, jolloin se
vielä mennessään kauheasti oli huutanut. Kertomishetkellä sen uskottiin
elävän jossakin Laatokalla. Ruoveden Romppaan salmen kuulun hevosen
kokoinen ja vähän näköinenkin vesihirviö joskus nähtiinkin – tai
ainakin sen toista metriä pitkä pyrstö –, kun se satunnaisesti nousi
salmen syvistä veistä, joissa ei tarinan mukaan halkolotjan
kettingin syvyydeltäkään vielä ankkuri pohjaa.
Voi kysyä, miksi metsävyöhykkeen kansat usein kuvittelevat tuttuihin
metsiinsä vaarallisen metsänhaltijan? Tai merimiehet omaan
elementtiinsä merihirviöitä ja kurimuksen kurkkuja? Syy voisi olla
siinä piilotajuisessa pelossa, jota tietoisella tasolla täysin tuttuna
pidettyä luonnonympäristöä kohtaan on koettu.
Tyypillinen esimerkki tästä on myös saamelaisten pelottava hirviöhahmo
stallu. Tämä oli ilkeä ja suurikokoinen mutta samalla hieman
tyhmänläntä puoli-ihminen. Stalluun liittyy monia stereotyyppisiä
tarinoita. Yksi tyyppi korostaa yhtäältä stallun julmuutta ja toisaalta
saamelaisen koston raakuutta; itse asiassa saamelainen on näissä
tarinoissa jopa stallua sadistisempi, kunhan tämä ensin on motivoitu
esim. antamalla stallun syödä suihinsa yksi saamelaisperheen lapsista.
Kun olentoon vielä liittyy voimakkaita seksuaalisia motiiveja – ei
kuitenkaan yleensä ihmisen kannalta palkitsevia – , on stallu
luontevasti tulkittavissa muutoin kiellettyjen seksuaalis-sadististen
yllykkeitten luvalliseksi kohteeksi; sellaiseksi hän myös riittävästi
ihmisenkaltaisena mutta kuitenkin tarpeeksi hänestä poikkeavana mitä
parhaiten soveltuu.
Toinen tarinatyyppi korostaa sääntöjä, joita noudattamalla stallusta
voi tappelussa päästä voitolle – tällöin pääsee tietysti stallun
aarteitten omistajaksi, joten jossakin määrin mysterium tremendum et
fascinans -luonnetta – yhtä aikaa pelottava ja kiehtova – on myös
stallussa. kokonaisuutena näyttää kuitenkin siltä, että
länsisuomalaisten metsänhaltijaperinteen tavoin saamelaisten
mielikuvamaailma on tunturin olentojen suhteen ollut
polaroitunut.
Stallu edisti kuitenkin voittopuolisesti vaaraa ja tuhoavuutta kun taas
kaikkinainen ihanuus ja eroottinen houkuttavuus liittyi heillä
maahiseen. Vaikka myöhäisperinteessä maahisen hahmoon kiertyy myös
negatiivisia piirteitä – kuten kastamattoman lapsen vaihtaminen – on
ilmeistä, että alunperin maahinen on ollut jokseenkin puhdaslinjainen
tuonpuoleisen kiehtovan fascinans-puolen edustaja.
Paremmin herätysjohtajana tunnettu Lars Levi Laestadius kertoo
Saamelaisten mytologian katkelmia -teoksessaan maahisesta monia
kauniita tarinoita, mm. siitä kuinka muuan hänen hyvin tuntemansa mies
oli tunturissa kohdannut kaksi ylimaallisen kaunista maahistyttöä eikä
voinut vielä vanhana miehenäkään heitä unohtaa.
Saamme myös sen käsityksen, että Laestadius pitää maahisia pikemmin
todellisina olentoina kuin mielikuvituksen tuotteina – ja juuri
saamelaisten suojelijoina ja tukijoina sekä eräänlaisina ideaalisina
saamelaisina; sellaisina kuin heidän omia perinteitään kunnioittavina
tulisi olla. Mytologian maahisista on pidettävä erillään
Laestadiuksen saarnojen maahinen; opetuksellisista syistä hän
näissä maalaa maahisista demonisia, Kristuksen tuntevia mutta hänen
sovitustyönsä torjuvia, siis juuri omien ulkokullattujen ja
muotojumalisten seurakuntalaistensa tapaisia hahmoja:
He vihaavat valkeutta, sillä heidän työnsä ovat pahat… Mutta kyllä he
kuitenkin ovat jumaliset ja siveät, vaikka he juovat, kiroavat ja
tappelevat, huorintekevät ja varastavat. He kumartavat siis polviaan
Jeesuksen nimeen, mutta tämä polvien kumartaminen ei auta heitä, koska
rietas on saanut niin suuren vallan heidän ylitsensä, etteivät he suo
ollenkaan ristiä pantavan rintaan.
Näin Laestadius Uuden Vuoden saarnassaan 1853. – Mutta pohjimmiltaan
sekä stallu että maahinen lienevät erämaisen toiseuden piilotajuisen
pelottavuuden ja kiehtovuuden esiinnostamia arkkityyppisiä hahmoja.
Niin maahisia kuin stalluja sanottiinkin aikoinaan olleen enemmän mutta
niiden sitten vähitellen harvinaistuneen. Hukka-Salkko, Pöyrisjärven
Salomo Näkkäläjärvi tiesi kertoa stallusta Samuli Paulaharjulle
1920-luvulla näin: :
… ei niitä enää ole. Niin mie luulen,
että ne on muodostuneet haltijoiksi. Maailma on kylmentynyt paljon
siitä asti, kun staallut ovat täällä eläneet. Siksi ne ovat loppuneet.
Täällä on vielä mäntyliekoja ja honkaliekoja vähä missäkin. Mutta nyt
ei enää kasva honkaa ei mäntyä, kun maailma on kylmentynyt.
Tämä on luonnollista: kun asutus lisääntyy ja vakiintuu, jää
erämaiselle toiseudelle vähemmän tilaa. Luonnonympäristöään tarkoin
merkillepannut Hukka-Salkko esitti sinänsä hyvän ekologinen
selitysmalli, sillä mäntyraja tosiaan aikaisemmin on ollut paljonkin
pohjoisempana, ja vanhoja kaatuneita keloja voi turpeen alta löytää
Utsjoenkin korkeudelta.
Vaikka luontoon liittyvä toiseus ylipäätään on saanut väistyä ja sen
mukana myös ovat kadonneet luonnonhaltijat ja muut luonnon
kanssaeläjät, tilalle on tullut kivierämaan urbaani toiseus omine
kansankulttuurisine toiseussymboleineen, joista jo varhain nousivat
kuuluisuuteen Viiltäjä-Jack ja hänen hengenheimolaisensa ja sittemmin
lukemattomat muut rikolliset, kissaihmisten kaltaiset friikit ja Elm
Streetin Freddyn kaltaiset populaarikulttuurin fiktiiviset luomukset.
Kansanperinne-esimerkit ovat SKS:n
Kansanrunousarkistosta.
Helsingin yliopiston uskontotieteen
dosentti Risto Pulkkisen ja tohtorikoulutettava, FM Pia Kyyrö-Harjun
kansanuskoaiheinen esitelmä on aiemmin esitetty YLE:n Viikon esitelmä
sarjassa.