JOULURAUHAA JA RYYPPYJÄ PUKILLE -
Kansanomaisen
joulun kahdet kasvot
Pia Kyyrö-Harju ja Risto Pulkkinen
Jouluna oli tapana viettää neljä kirkkopyhää. Aattona pantiin
savutuvissa ja pirteissä oljet lattialle, kynttilät tehtiin itse,
sydämeksi pantiin pumpulilanka, käytettiin kolmihaaraista
kynttilänjalkaa. Joululeipä tehtiin niin iso, ettei se ollut uuniin
mahtua.
Näin muisteltiin joulunviettoa Hankasalmella 1936.
Varsin luonnollista on, että kansat ympäri maailman ovat panneet
merkille vuodenkierron taitekohdat, vuoden lyhimmän ja pisimmän päivän;
nämä ajat olivat toisenlaista, suurta aikaa, kairos-aikaa vastakohtana
arkiselle ajalle, kronokselle. Jeesuksen syntymän juhlaa alettiin
viettää Roomassa vuonna 354, ja tuolloin juhlapäiväksi määrättiin
silloinen talvipäivän seisaus, koska siitä alkava valon lisääntyminen
kuvaa taivaallisen valon voittoa.
Tosiasiassa kirkko pyrki sijoittamaan juhlapäivänsä vanhojen
pakanallisten juhlien ajankohtiin, jotta nämä saisivat uuden sisällön.
Talvipäivän seisauksen aikaan Roomassa vietettiin itämaisperäistä Sol
Invictuksen, Voittamattoman Auringon kulttijuhlaa, ja samoihin aikoihin
olivat myös kreikkalaisten agraarinen khronia- ja roomalaisten
saturnalia-juhla. Itäinen kristikunta vietti aluksi Jeesuksen syntymä-
ja kastejuhlaa tammikuun 6. päivä mutta sielläkin juhla lopulta
vakiintui nykyiselle paikalle.
Monet joulutavoistakin eri puolilla maailmaa palautuvat pakanallisiin
lähtökohtiin, ja tämä oli kirkon lähetysstrategian mukaista:
Lähtökohtana oli liittyminen aina kansallisiin perinteisiin ja
tapoihin, joille ainoastaan annettiin uusi sisältö. Tämän periaatteen
vahvisti paavi Gregorius Suuren nimissä kulkeva lähetysbulla
700-luvulta.
Myös germaaneilla oli vuoden pimeimpään aikaan sijoittunut
vuodenvaihteen-, vuodentulon ja vainajien juhla, joka Skandinaviassa
tunnettiin nimellä jul; jo
ennen joulu-sanaa siitä oli tullut suomeen sana 'juhla'. Joulun
germaanisia juuria osoittaa meilläkin se, että sen vietto vuoden
tärkeimpänä juhlana levisi lännestä käsin. Vielä 1800-luvulla
saatettiin Itä-Suomessa sanoa: "Herrojen
joulu, talonpojan kekri". Satovuoden päätös, marraskuun alun
kekri oli ollut itäsuomalaisittain vuoden huipentuma; tavat viettää
kekriä muistuttivat puolestaan paljon joulun viettoa.
Joka tapauksessa, meillä Suomessa jouluaika on kansanomaisesti alkanut
Tuomaan päivästä 21. joulukuuta:
Tuomas
tulee tuoppi kainalos ja sianpää seljäs,
kuten Nousiaisissa vielä 30-luvulla muistettiin. Joulussa oli erityistä
silloin vallinnut ruoan ja juoman runsaus; sikäli se oli kuin kesä
talven keskellä. Lisäksi oli taas valoa, kynttilöitä ei säästelty,
kuten alussa ollut sitaatti korosti, sekä joulurauha niin ihmisten kuin
koko luomakunnan kesken. Tähän liittyy vanha sanonta:
Nälkä
kuin sudella jouluaattona.
Ihmisiltä puolestaan olivat jouluna jopa täit rauhoitetut:
Sanottiin, että täitkin oli pyytänyt joulurauhan. Jos joulupäivänä
kampasi
päätään, ja tappoi täitä, ne kiersivät hiuksista narun ja vetivät sillä
järveen.
kuten Kauniaisista kerätty muistiinpano (1936) kertoo.
Mutta joulun pyhien jälkeen alkoivat taas arkiset ja niukat
härkäviikot, ja kun jouluoluet oli juotu, ei Nuutinpäivänä enää ollut
kuin sakat jäljellä; joulun poisviejäksi onkin usein mainittu
Sakka-Nuutti, joka nuoli olutastioista pohjahiivatkin.
Mutta siis jo Tuomaanpäivästä oli alettu laskeutua jouluun. Raskaimpien
töitten tuli siihen mennessä olla tehty.
Varsinainen joulun vietto alkoi joulusaunalla, johon mentiin hyvissä
ajoin, koska saunasta oli ehdittävä pois ennen auringonlaskua. Yöllä,
talonväen jälkeen oli vainajien saunavuoro, ja silloin ei elävillä
ollut sinne asiaa. Vastaavasti vainajat söivät joko talonväen ollessa
saunomassa tai sitten yöllä, minkä johdosta jouluruoat jätettiinkin
pöydälle koko yöksi.
Jouluyö jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä joulukirkko oli varhain ja
liikkeelle lähdettiin aamuyöstä. Ennen elävien joulukirkkoa pitivät
vainajat oman jumalanpalveluksensa. Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkistosta löytyy monia
kuvauksia tästä:
Jouluyönä
kokoontuvat vainajat puolenyön aikaan pitämään jumalanpalvelusta
kirkkoon. Kuolleet papit saarnaavat. Usein on nähty
valojen itsestään syttyvän kirkkoon ja kuultu
hiljaista urkujen huminaa. Elossa olevat ihmiset eivät saa
mennä häiritsemään vainajain
kirkonmenoja.
Näin varoitettiin jalasjärvellä 1930-luvun puolivälissä. Toisinaan
mainitaan, että pahat henget ovat asialla ja piru itse saarnaa selin
alttarin päin. Tämä kuitenkin lienee myöhempää traditiota ja alun perin
vainajain osanotto joulun tapahtumiin on koettu täysin luonnollisena
asiana. Henget ylipäätään olivat liikkeellä vuoden pimeimpänä aikana,
joka vielä edusti aurinko- ja kuuvuoden erotukseksi jäävää aikaa,
ns. jakoaikaa.
Jouluaamuna niin lehmät kuin muutkin kotieläimet saivat paitsi
joulutervehdykset, myös ylimääräisen heinä- tai kaura-annoksen;
joulumieltä koetettiin näin luoda niillekin. Lisäksi
joulukirkkoon lähtiessä saivat hevot viinaryypynkin tai sahtia, jotta
matka joutuisi ja hevoset kirkonmäellä olisivat iloisia ja hirnuvaisia
– se kun ennusti hyvää vuotta talolle.
Hyväntuulisina hevoset oli syytä pitkääkin, sillä paluumatka ajettiin
kilpaa. Hevosen kestityksessä varmasti sekä viinan määrä että ajoitus
olivat kriittisiä tekijöitä. Kovin juopunut hevonen tuskin oli
kilpa-ajossa parhaimmillaan, laskuhumalaisesta puhumattakaan.
Kilpa-ajon palkkiona oli voittajalle lankeava hyvä karjaonni tai
viljaonni seuraavana vuonna. Merikarvialla muisteltiin, kuinka
kerran Peipun lahdella ajettiin kilpaa. Mikko vainaa ajo aidan yli, ja
vielä
niskasta heitti akkansa reestä,
jotta kuorma keveni. Ja niin sivuutti Juhan
talon isännän. Niin oli Mikko
mielissään ja akka sai kävellä kotiin.
Viinaa, sahtia ja olutta nautittiin kaikkiaankin kohtuudella, sillä
vaikka pienessä humalassa oli lupa olla, niin kaatuilla ei saanut: Jos
isäntäväki juovuspäissään jouluna kaatuili tuvassa, niin kaatui myös
seuraavan kesän vilja pelloilla.
Vielä tänä päivänäkään emme juuri käy kylässä joulupäivänä, ja
aikoinaan se oli ehdottomasti kiellettyä; joka tätä normia rikkoi, sai
Mouhijärvellä nimityksen joulusika.
Sen sijaan Tapaninpäivänä alkoi joulun karnevalistinen vaihe
kyläilyineen ja joululeikkeineen. Aamulla odotettiin jännityksellä,
olisiko ensimmäinen vierailija nainen vai mies; edellinen koettiin
huonoksi enteeksi:
Jos Tapanin aamuna astuu taloon ensimmäiseksi mies, oli se hyvä merkki
ja mies sai ryypyn; mutta jos se
oli nainen, vihastui isäntä ja sanoi: "Ennem
sais sonttaki heittä akkunast
sisäl!"
Näin tuumi Halikon mies 1914.
Joululeikit kuuluivat juuri tähän karnevalistiseen vaiheeseen. Niillä
oli monesti hillityn eroottinen luonne, kuten nimistäkin voi hyvällä
mielikuvituksella päätellä: Parisilla olo, kykkytantsu, pamppuleikki,
tumpun kanto ja karhun salvaaminen. Mutta jälleen kansanomaiset normit
olivat selkeät: Leikit käytiin tuvassa isännän ja emännän silmien alla,
ja muutoinkin liiallinen riehaantuminen oli kiellettyä:
Ruis
kaatuu kesällä lakoon, jos nuorukaiset ja neidot olivat jouluna olleet
vallattomia,
kuten Koivistolla varoitettiin.
Yleensä Tapanina näyttäytyi myös joulupukki, joka suinkaan ei ennen
1800-luvun jälkipuoliskoa jakanut lahjoja; päinvastoin, tämä oikean
pukin muotoa tavoitellut, yleensä nurinkäännettyyn turkkiin pukeutunut
hahmo kerjäsi itselleen viinaryyppyjä. Joulupukin kiertely taloissa oli
osa Tapanin päivän sosiaalista liikehdintää. Välttämättä asialla ei
ollut pukkikaan:
Tapaninpäivänä miehet lähtivät aamulla kiertämään talosta taloon ja jos
ei isännillä ja rengeillä ollut
antaa ryyppyä, niin annettiin heille selkään. Sillä
muisteltiin Stefanuksen kivittämistä. Loppiaiseen
asti käytiin jouluämmänä ja
maisteltiin kaljaa, jonka perustella arvosteltiin, kannattiko siihen
talon tulla
seuraavana syksynä. Vaatetus oli mitä eriskummallisempi,
kaikenmoiset
olkitötteröt päässä. Lapset kiipeilivät mihin pääsivät pakoon,
koska pelkäsivät kovasti.
Näin Tarvasjoella 1924.
Varsinkin Länsi-Suomessa nuoriso kierteli kylillä myös
"tapaninlaulajina" esittäen Pyhän Tapanin legendaan pohjautuvaa laulua
ja vaatien kestitystä. Tapaninpäivä oli myös hevosmiesten
erityinen juhlapäivä, sillä Pyhä Tapani oli tullut täällä Pohjolassa
näiden suojelijaksi; täällä kun joulun tienoilla oli vietetty myös
pakanallista hevosjuhlaa. Tähän liittyivät tapaninajelut, usein
ensimäistä kertaa valjastetulla varsalla, ja itäsuomalainen tapa ajaa
hevosella sisään tupaan: Siellä hevosen kanssa juotiin yhteisestä
haarikasta olutta hevosten menestykseksi.
Vielä Loppiaisena ja Nuutin päivänäkin kiertely jatkui; Nuutin päivänä
nuorison johtavana aatteena oli varmistaa, että hiiva-Nuutti todella
oli nuollut viimeisetkin pisarat jouluoluista – ja tarvittaessa rientää
sen avuksi. Alun perin Tiernapoikienkin perinne on
sijoittunut lähinnä Loppiaiseen, kuten luonnollista onkin: kuvataanhan
siinä kolmen kuninkaan kumarrusta, joka on keskiajalta alkaen juuri
ollut Loppiaisen raamatullinen kertomus.
Kun jouluaika siis oli poikkeuksellista aikaa, kairos-aikaa, se oli luonnostaan
myös suotuisaa enteiden otolle ja taikojen tekemiselle. Joululeipään
liittyy tärkeä maaginen ulottuvuus. Siihen ikään kuin tarttui joulun
maagista voimaa, jota voitiin hyödyntää myöhemmin:
Joululimppu pidettiin monesti pöydällä koko joulun ajan ja se syötiin
vasta jossakin maanviljelys- tai karjanhoitovuoden taitekohdassa, esim.
silloin, kun keväällä lähdettiin kylvämään. Tämä takasi hyvän
viljankasvun.
Osa joulun taikaperinteestä käy yksiin juhannusperinteen kanssa:
Ymmärrettävästi naimaonni ja kuolema kiinnostavat ihmisiä ympäri vuoden
ja kumpaakin pyrittiin selvittämään aina kun ajankohta oli maagisille
toimille otollinen:
Kun haluaa tietää, saako tulevana vuonna sulhasen, niin silloin
on joulun
aattoiltana syötävä ennen maata menoa yhdeksän
silakkaa häntä edellä
ilman leipää ja ei saa juoda
mitään, ja sitten on mäntävä nukkumaan. Niin
jos saa sulhasen tulevana vuona, niin silloin tulee
se sulhanen unissa
antamaan vettä, jonka sitten heti
tuntoo siitä näystä kun ensi kerran näkee.
Tässä karstulalaisessa taiassa keskeistä oli silakoitten syöminen häntä
edellä, siis takaperin, mikä on maagiseen tilaan pyrittäessä
tyypillistä.
Tulevan vuoden kuolijat puolestaan näyttäytyivät ulkoa, ikkunan takaa
katsottuina päättöminä. Velkualta kerrotaan, kuinka:
jouluaattoehtoona se, joka oli utelias, meni ulos ja käveli 3 kertaa
vasten päivää
rakennuksen ympäri ja katsoi sitten ikkunasta sisälle. Jos joku näytti
päättömältä sisällä, kuoli se
ennen seuraavaa joulua.
Jälleen maaginen tila saatiin aikaan tyypillisellä tavalla,
vastapäivään kiertämällä.
Erityisesti jouluun liittyvää taikaperinnettä edusti kirkon
joulukynttilöillä tehty magia. Vienan Jyskyjärvellä neuvottiin:
Eläviä kun mehtään päästäissä pyyhitään jouluna kirkosta varastetulla
kynttilällä, niin lihovat kesällä ja tulevat
kiiltokarvasiksi eikä pysty mitkään
kirot.
Joulun maaginen voima, sen "väki" siis toi karjalle hyvän laidunvuoden
ja varasi ne kaikenlaisia kateitten temppuja vastaan. Sama tulos,
joskin vähemmän tehokkaasti, saavutettiin kotona jouluyönä poltetulla
kynttilällä. Logiikka oli sama kuin joulunleivän kanssa. Yleensä taika
oli sitä varmempi, mitä vaikeampi se oli:
Pihtiputaan miehen hevoset varmasti voivat hyvin, kun tämä jouluaamuna
ennen huomenkellon sointia salaa hankkiutui tapuliin ja puhtaalla
kintaalla pyyhki kirkonkelloa sisäpuolelta, kahdesti myötäpäivään ja
kerran vastapäivään – ja sillä kintaalla sitten siveli hevostaan.
Joulun hyvää tekevä maaginen voima, tyypillisen väen tapaan, siirtyi
kosketuksen kautta, ensin kirkonkellosta kintaaseen ja sitten kintaasta
hevoseen.
Tässä tapauksessa, kun tarkoitus oli varmistaa hevosen hyvinvointi ja
varata se pahaa silmää vastaan, oikean tämänpuoleisen asiantilan
varmistamiseksi kelloa pyyhittiin kahdesti myötäpäivään – ja vain
kerran vastapäivään. Magian semanttisten sääntöjen mukaan myötäpäivään
kiertäminen viittaa kaikkeen mikä on tämänpuoleista ja samalla
sellaista, mikä kuuluu odotuksenmukaiseen, hyvään
maailmanjärjestykseen. Kerta vastapäivään kuitenkin vielä tarvittiin
maagisen vaikutuksen aikaansaamiseksi, koska hevosen varaaminen pahaa
vastaan yhtä kaikki oli maaginen toimi.
Joskus kansanomaiset taikatavat ovat kerrassaan yllättäviä. Tapanin
vierailuun liittyy myös seuraava muistinpano Suonenjoelta, 1880-luvulta:
Jos jouluaamuna tuli toisen talon isäntä mölisten ja ammuen nelinryömin
naapuriinsa,
niin silloin hän toivotti hyvää karjaonnea ja häntä juotettiin
äärettömästi.
Tämä edusti ns. sympateettista eli samankaltaisuusmagiaa: Samalla
tavalla olivat talon lehmän laidunkautena tuleva aina kotiinsa.
Tällainen vierailu edellytti tietysti vastavierailua tai
poikkeuksellisen kovaa viinanhinkua, sillä pyyteetöntä toiminta ei
ollut, ja karjaonnea koettiin olevan maailmassa vain rajallinen määrä;
jos sitä toivotti toiselle, se saattoi olla itseltä pois.
– Valitettavasti nykymaailmassakin isäntä jos toinen taitaa joskus
tulla jouluaamuna "mölisten" ja "nelinryömin" kontaten kotiinsa.
Silloin on unohdettu vanhan kansan jouluviinan käyttöä koskeva
kohtuullisuussääntö, joka edelleen sopinee meille itse kullekin
ohjenuoraksi.