SUOMEN ETNOGRAFISEN SEURAN
AIEKOKOUS
(Pohjoisen
Etnografian seuran työnimi perustamisvaiheessa)
Pohjoisen Etnografian seuran aiekokouksessa paikalla oli seuran tulevaa
hallitusta ja muuta jäsenistöä, mm. pj.
Risto Pulkkinen, kunniajäsen prof. Juha Pentikäinen ja prof. Juha
Janhunen. Kokouksessa käytettiin mielenkiintoisia puheenvuoroja
etnografiasta, seuran profiilista,
ja toimintaperiaatteista.
Aika: 6.11.2006 klo 18.00
Paikka:
Helsingin Yliopisto, Uskontotieteen laitos, F216
Läsnä:
Susanna Aarnio, Tiina Hyytiäinen, professori Juha Jantunen, Mira
Karjalainen,
Pia Kyyrö-Harju, Auli Oksanen, Anna Partanen,
professori Juha Pentikäinen,
Vesa Matteo
Piludu, Outi Pohjanheimo, dosentti Risto Pulkkinen, Mikko
Suutarinen, Susanna Virrankoski
I KOKOUKSEN AVAUS
Suomen Etnografisen seuran aiekokous avattiin klo 18.15.
II PUHEENJOHTAJAN JA SIHTEERIN VALINTA
Valittiin yksimielisesti Risto Pulkkinen aiekokouksen puheenjohtajaksi
ja Susanna Aarnio sihteeriksi.
III AIEKOKOUKSEN SISÄLTÖ
Anna Partanen käytti ensimmäisen puheenvuoron kertomalla seuran
syntyhistoriasta ja ns. karhukoplasta (Juha Pentikäinen, Risto
Pulkkinen, Osmo Pekonen, Anna Partanen, Vesa Matteo Piludu ja Susanna
Aarnio).
Risto Pulkkinen totesi seuraavaksi, että tässä aiekokouksessa halutaan
keskustella:
1) Pohjoisen etnografian seuran perustamisen ideasta
eli siitä, onko tarpeellista
perustaa seura.
2) Jos todetaan, että on tarpeellista perustaa
seura, on syytä keskustella seuran
toiminta-alasta.
3) On myös tarpeellista perustaa seuralle työryhmä,
jotta saataisiin perustettua
virallinen seura ja rekisteröityä
se.
Puheenjohtaja totesi myös, että tarkoituksena on perustaa tieteellinen
seura. Yksi tärkeä syy seuran perustamiselle on myös huoli Juha
Pentikäisen työn jatkumisesta.
IV VAPAITA PUHEENVUOROJA SEURAN
TOIMINTAPERIAATTEISTA
Aloitettiin allekirjoittamalla aiekokouksen ohjelma muistoksi
historiallisesta kokouksesta.
Professori Juha Pentikäinen:
Seuran perustaminen on tarpeellista, koska olemme tällä hetkellä
samassa tilanteessa kuin 1963, kun olin mukana perustamassa NEFA:a.
Silloin oli tärkeintä että saatiin aloitettua kenttäopetus.
Kenttäseminaari pidettiinkin jo seuraavana vuonna.
Suomen Uskontotieteellinen Seura ja
Temenos perustettiin myös 1963. Uskontotieteestä tehtiin selkeästi
oppiaine, myös monitieteellinen oppiaine. Otin opetukseen mukaan mm.
Castrenin uskontotieteen historian ja kenttätutkimusopetuksen.
Suomalainen koulu toi suomalaisen perinteen, kenttätutkimuksen ja
fenomenologian uskontotieteen piiriin. Kansainvälisesti paneeleissa on
nämä alat todettu suomalaisen uskontotieteen vahvuudeksi, siksi
mielestäni meidän on nyt otettava ne huomioon ja viedä juuri näitä
asioita eteenpäin.
Haluan henkilökohtaisesti itse siirtyä hieman sivuun ja antaa muille
työt. Mielestäni etnografia on juuri se nimi, joka profiloi tätä työtä.
Etnografia tarkoittaa kenttätyötä, jossa tutkija on ollut kauan
kentällä ja oppinut mm. yhteisen kielen tutkittavan kanssa. Tämän takia
tämä nimi sopii seuran nimeksi.
Etnografia haluaa selkeästi erottua
uskontoantropologiasta. Castrenin viimeiset puheet määrittelevät
etnografian ja olen ylpeä tästä määritelmästä. Tällaisen seuran
perustaminen oli mukana myös pitämässäni muistopuheessa Åke
Hultkrantzin muistotilaisuudessa. Åke Hultkranz oli itse puhunut
tällaisen seuran perustamisesta uskontotieteen laitoksen
30-vuotisseminaarissa. Kyseisen puheen voisi pitää etnografisen seuran
perustamistilaisuudessa. Mielestäni juuri Åke Hultkranzin ja
uskontotieteen laitoksen välinen yhteistyö on ollut hyvin merkittävää.
Risto Pulkkinen:
Monilla opiskelijoilla ja dosenteilla on syvä huoli etnografisen
tutkimusperinteen jatkumisesta ja siksi tarvitaan nopeasti kentän
vahvistamista.
Mira Karjalainen:
Haluan tarkennusta etnografian ja kansankulttuurin käsitteeseen.
Kuuluisiko seuran toimintaan myös esimerkiksi hiphop-kulttuuri?
Mielestäni seuran toiminta profiloituu tällä hetkellä vahvasti vain
samanismiin. Myös seuran mahdollinen logo arveluttaa minua.
Risto Pulkkinen:
Ensimmäinen mielikuva seurasta pitäisi mielestäni olla pohjoisen
etnografian tutkimus perinteisesti, mutta se ei välttämättä rajaa pois
myös hiphopia.
Mira Karjalainen:
Onko siis seuran toiminnassa tavallaan alkuperäiskulttuuri
”aukikirjoitettuna”?
Susanna Virrankoski:
Entä tiibetin tutkijat?
Risto Pulkkinen:
Seuran toimintaan kuuluvat mielestäni kaikki uskonnot pienellä u:lla
eli tutkimusalue on hyvin laaja.
Juha Pentikäinen:
Pohjoisuus määrittyy monella tavalla ja eri tavalla kuin arktisuus.
Pohjoisen etnografian paradigma lähti liikkeelle jo ennen Malinowskia
kentälle lähteneiden suomalaisten tutkimusmatkailijoiden aloittamana.
Tästä lähdetään liikkeelle seuran perustamisessa, mutta se ei
tietenkään sulje pois muita etnografisia tai antropologisia juttuja
pois. On kuitenkin olemassa tietty oma leima, jossa kansanusko ja
pohjoisuus ovat tärkeintä.
Pia Kyyrö-Harju:
Ensimmäisenä tulee mieleen pohjoisuus, samanismi ja pohjoinen
kansanusko.
Vesa Matteo Piludu:
Etnografisen seuran sisällä on tuettava eri näkökulmia. On otettava
mukaan folkloristiikka, suomalais-ugrilainen laitos, Aasian ja Afrikan
kielten ja kulttuurien laitos. Pitäisi luoda paljon yhteistyötä ja
kontakteja, ja mukaan pitäisi saada myös semiotiikan elementti, kuten
esimerkiksi Repovesi-projekti, jossa olen mukana.
Mira Karjalainen:
Selkeä profiloituminen on olennaista.
Risto Pulkkinen:
Profiloitumisesta on selkeä näkemys, mutta sen ”aukikirjoittaminen” on
tärkeää.
Anna Partanen:
Olennaista on etnografiseen tutkimustraditioon nojaaminen.
Susanna Virrankoski:
Pohjoisen tutkimusetnografian puhumisfoorumi on tutkijoille hyvin
olennaista, ja tässä tällainen seura on hyvin tärkeä. Myös kaikenlainen
julkaisutoiminta ulospäin, yhteydet mediaan, näyttelyiden järjestäminen
on oltava mukana. Tärkeintä on tuoda kansanuskoa ja kansanperinnettä
ulospäin.
Juha Janhunen:
Pohjoinen etnografia on ehdottomasti oltava seuran nimessä mukana.
Kansainväliset yhteydet ovat myös tärkeitä, ja varsinkin
profiloituminen kansainväliseen suuntaan. Tämän takia ensisijaisesti
englanninkielinen nimi voisi ehkä olla parempi. Seuralla täytyy olla
myös tarpeeksi aktiivisia jäseniä, on aina suuri kysymys, jaksaako
tällainen seura pysyä koossa. Etnografinen seura menee ehkä eniten
päällekkäin Suomalais-Ugrilaisen Seuran kanssa.
Juha Pentikäinen:
Englanninkielinen nimi on ehdottomasti paras. Neljäs maailma liitetään
siihen helpoimmin. Esimerkiksi Italiassa on myös kiinnostusta
tällaiseen toimintaan. Näyttelytoiminnan tiimoilta on tulevalla
seuralla esimerkiksi Castren-seuran tuki kyseisen seuran sihteerin
mukaan. Eli olisi hyvä järjestää tapahtumia yhteistyössä vanhempien
seurojen kanssa.
Risto Pulkkinen:
On olennaista saada tulevaisuudessa tieteellisen seuran status.
Susanna Aarnio:
Saadaksemme virallinen tieteellisen seuran status meidän pitää
aktiivisesti toimia seurana viisi vuotta. Tieteellisten seurain
valtuuskunnan jäsenseuraksi valitsemisen edellytyksenä on, että
seuramme on rekisteröity yhdistys, joka on osoittanut edistävänsä
tieteellistä tutkimusta.
Seuran toiminnan pitää olla vakiintunutta, eli sen
aktiivisen toiminnan on siis pitänyt kestää vähintään viisi vuotta.
Viiden vuoden kuluttua TSV:ltä haetaan virallinen tunnustus eli
jäsenyys, jonka jälkeen seuran on mahdollista hakea mm. valtiolta
rahoitusta. On erityisen tärkeää laittaa seuran perustamisvaiheessa
perustamiskirjan tarkistuspykäläksi juuri ”tieteellisen toiminnan
harjoittaminen”. Tätä pitää siis erityisesti korostaa.
Mira Karjalainen:
Haluan vielä tuoda esille huolestuneisuuteni liiallisesta
profiloitumisesta samanismiin. Moderni kansanusko pitäisi tuoda mukaan
seuran juttuihin.
Juha Pentikäinen:
Seuran toiminta voisi profiloitua kansanuskoon ennen ja nyt ja
kaikenlaiseen etnografiseen kenttätyöhön. Seura kokoaa yhteen
etnografisen tutkimuksen ja kansanuskon tutkimuksen. Castrenin
määritelmä tutkimustavastaan profiloi tätä:
”Etnografia on vanhan asian uusi
nimitys. Sillä ymmärretään tiedettä, jonka kohteena ovat kansojen
uskonnot, yhteiskunnalliset olot, tavat ja tottumukset, elintavat,
asumukset, sanalla sanoen: kaikki, mikä kuuluu niiden ulkoiseen ja
sisäiseen elämään. Etnografiaa voitaisiin pitää osana
kulttuurihistoriaa, mutta kaikilla kansoilla ei ole korkeammassa
merkityksessä historiaa, vaan heidän historianaan on juuri etnografia.”
Risto Pulkkinen:
Kokous on siis väljän määrittelyn kannalla, emmekä rajaa esimerkiksi
kansankulttuuria pois.
Pia Kyyrö-Harju:
On ollut erittäin huolestuttavaa, että koko tämä kansanuskoalue oli
valumassa pois laitokselta. Professori Pentikäinen on lähdössä, Risto
Pulkkinen ei ole laitoksella opettamassa. Ihmiset ovat olleet koko ajan
hyvin kiinnostuneita ja kysyneet, mistä suomalaisesta kansanuskosta saa
tietoa, myös ulkomaalaiset.
Mira Karjalainen:
Tähän tarkoitukseen opintopiirit ovat tärkeitä ja siihen seura on hyvä.
Muuten kasvaa sukupolvi ilman tietoa esimerkiksi kenttätyöstä.
Risto Pulkkinen:
Olemme siis suurin piirtein yksimielisiä seuran toimintaperiaatteista.
Jäljellä on vielä työryhmän perustaminen.
V TYÖRYHMÄN PERUSTAMINEN
Ehdotusten jälkeen päätettiin, että työryhmän puheenjohtajana toimii
Risto Pulkkinen. Muita jäseniä ovat: Tom Sjöblom, Professori Juha
Jantunen, Osmo Pekonen, professori Juha Pentikäinen, Susanna Aarnio,
Anna Partanen, Mira Karjalainen, Vesa Matteo Piludu, Auli Oksanen ja
Tiina Hyytiäinen. Mika Kalakoski oli tarkoitus pyytää myöhemmin
työryhmän jäseneksi.
VI PERUSTAMISKOKOUKSEN AJANKOHTA
Päätettiin, että tammikuussa 2007 pidetään seuran perustamiskokous.
Seuraava seuran perustamispalaveri pidetään 30.11.2006 uskontotieteen
laitoksella seminaarihuoneessa F216.
VII AIEKOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Puheenjohtaja päätti Suomen etnografisen seuran aiekokouksen klo 19.40.
Sihteeri Susanna
Aarnion huomautus:
Aiekokouksen pöytäkirjan kolmas kohta
on poikkeuksellisesti keskustelumuodossa, koska kokouksessa oli
olennaista juuri seuran toimintaperiaatteita pohtiva vapaa keskustelu.
Työryhmän on ehkä hyvä palauttaa mieleen seuran jatkotoimenpiteitä
suunnitellessa nämä tärkeät aiekokouksessa esille tulleet mielipiteet.