PERINTEEN MUODONMUUTOKSIA
Suurnoita
Päiviö ja pohjoinen mielenmaisema
Pia
Kyyrö-Harju
Näyttää siltä, että historian kulussa
tietyt pitäjät tavan takaa esiintyvät keskeisissä rooleissa. Ne
synnyttävät vaikuttajayksilöitä tai ne toimivat suurten
joukkoliikkeitten syntyfoorumeina. Pohjoisessa Kittilän seudulta on
nousut monia värikkäitä kulttuuripersoonallisuuksia – jokainen muistaa
taidemaalarit Särestöniemen ja Palsan – mutta kauas historiaan
mentäessä vanhin tunnetuista kittiläläisistä taitaa sentään olla
1600-luvun suurnoita Päiviö.
Päiviön alkuperä vaihtelee eri lähteissä. Joidenkin tietojen mukaan
1600-luvulla elänyt Peder Päiwiä Enontekiön kylästä olisi henkilö,
jonka ympärille tarinat ovat ajan myötä nivoutuneet. On myös esitetty
näkemyksiä, että Päiviö olisi ollut suomalainen tai karjalainen.
Yleisemmin Päiviöstä puhutaan kuitenkin Kittilän noitana, jolla
perimätiedon mukaan oli asuinkenttä Rastinjärven koillisrannalla.
”Päiviön kenttä on Rastinjärvellä. Siinä vähän näkyy koan sijoja, kiviä
ja muuta”,
kertoi Vesman Kalle Samuli Paulaharjulle kesällä 1920.
Päiviön sanotaan olleen hyvin varakas poromies, jolla oli tyttäriä ja
ainakin kolme poikaa Vuolab, Isak ja Johanas. Vuolabiin eli Olaviin
kansanperinne liittää
voimamiesmotiivin; hänen sanotaan mm. nostaneen ilmaan suuren
seitakiven, tappaneen pelkin käsin karhun pesäänsä, soutaneen yksin
kilpaa norjalaisen venekunnan kanssa, juosseen kiinni villipeuran.
Mutta Päiviöstä itsestään perinne kertoo sankarina, joka
nokkeluudellaan ja ylivertaisilla noitataidoillaan kykeni puolustamaan
itseään ja yhteisöään niin kilpailevaa noitaa kuin ulkopuolisia
tunkeilijoitakin vastaan.
Päiviö-tarinoilla on epäilemättä historiallinen taustansa mutta
toisaalta niihin on liittynyt paljon kototyypittyneitä laina-aihelmia.
Vaikka aihelmat voivat olla kaukaakin kulkeutuneita, ne ovat ne
muokkautuneet sisällöltään, sankarihahmoiltaan ja
tapahtumakontekstiensa osalta osaksi omaa perinnettä. Vallitseva
kulttuuri ja mentaliteetti muokkaavat tarinoiden sankarin yhteisön
ihanteiden ja näkemysten mukaiseksi. Sankarin rooli lankeaa perinteessä
sille, joka tavalla tai toisella erottuu ryhmästä, myös silloin kun
kyse on historiallisesta henkilöstä, jonka ympärille alkaa keräytyä
täysin fiktiivistä ainesta.
Erityisen mielenkiintoista Päiviö-tarinastossa on todeta perinteen
ajallinen metamorfoosi; Vanhimpia piirteitä siinä edustavat
samanistiset aihelmat.
Perinteisessä saamelaisessa yhteisössä kuten pohjoiseuraasialaisten
kansojen keskuudessa yleensä samaani oli yhteisön yliluonnollisen
tiedon ammattilainen. Hänellä oli kyky luoda yhteys tuonpuoleiseen ja
häneltä haettiin apua, oli sitten huolena perhettä kohdannut sairaus,
porovarkaus tai vaikkapa vain tarve tietää tulevia tai toisaalla
tapahtumassa olevia asioita.
Samanistiseen uskomusmaailmaan liittyy olennaisesti usko ihmisen
kahteen sieluun. Ruumissielu säilyy ihmisruumiissa syntymästä kuolemaan
ja on fyysistä elämää ylläpitävä voima. Toinen sielu oli
ylisukupolvinen ja vapaasti liikkuva, se oli ns. vapaasielu.
Samaanin transsissa – mihin tämä hankkiutui rummuttamalla mutta myös
esimerkiksi kärpässientä nauttimalla - sielu kykeni irtautumaan
ruumiista ja sielueläimensä hahmossa matkaamaan tuonpuoleiseen.
”Päiviö kun lähti etelästä, Kemistä, tietoja hakemaan…niin se säynäjänä
meni…Päiviö pääsi Kemiin ja palasi sitten jouhtenen matkassa", kertoi
Karilan Mikko Kittilässä Paulaharjulle 1920.
Sairaustapauksessa oli tarpeen selvittää, aikoivatko vainajahenget
pitää sairaan sielun vai voitaisiinko vaikkapa porouhrilla saada aikaan
neuvottelutulos, jonka tuloksena vainajat vapauttaisivat sairaan sielun
ja potilas paranisi. Sairauden katsottiin nimittäin johtuvan sielun
menetyksestä, sen mitä me kutsumme vapaasieluksi oli joutunut hukkaan,
yleensä vainajahenkien luokse. Suhteellisen arkisina
parantamiskertomukset eivät kansanperinteessä juuri ole säilyneet,
mutta sen, kuinka Päiviö kerran paransi akkansa, kansa on muistanut:
"Ja äijä tuli venhesehen, teki vuothen ja pani maata ja sanoi
kyytimiehille, ettei saa häntä liikuttaa… Tulivat kyytimiehet Päiviön
rantaan. Tultiin kotaan ja alettiin syömään. Ja silloin kun päästiin
syömästä, silloin Päiviö tulee rannasta maalle ja menee aittaan ja
herättää akkansa kuolluvista. Silloin pojat kans tuli kotaan ja
kysyivät kyyti miehet: ”mistä kaukaa akkas hait?” Yhdeksän kirkon
läänin päästä, vastasi Päiviö."
Noidan vahvin sielueläin oli peurahärkä. Sen hahmossa noita saattoi
liikkua vaikkapa houkuttelemassa naapuripitäjän noidan peuroja omaan
tokkaansa. Metsästysmaagikkona toimiminen olikin toinen saamelaisen
noidan keskeinen tehtävä, ja tarinat peuralaumoista taistelevista
noidista ovat olleet hyvin suosittuja. Niihin kampailuihin myös Päiviö
otti innolla osaa; vastustajaksi, ”niiden toisten” noidaksi, mainitaan
usein Haikara.
”Haikara sanoi apulaiselleen, että kun se tulee, porolauma, niin siinä
on yksi valkkovaajin, ammu se. Se on Päiviö ite”
Mutta Päiviö käänsi Haikaran silmät ja niin Päiviö – tarinoitten
”meidän noita”- taas selviytyi voittajana. Näin kerrottiin Samuli
Paulaharjulle 1920-luvulla.
Noidan sielunmatka oli kuitenkin kaikkea muuta kuin riskitöntä puuhaa.
Tuonpuoleisessa liikkuessaan noita kohtasi monenlaisia esteitä, joista
hänen oli paluunsa turvatakseen selvittävä ja avustajan tehtävä olikin
huolehtia siitä, että riittävän kauan transsissa oltuaan noita
herätettiin. Piti tietää päätössana, transsin päättävä sana:
”Se, joka laulaa ittensä louheen, uhraa ittensä silloin näkymättömille
olennoille. Eikä itte pääse siitä enää ylös. Pitää sanoa sille
apulaiselle semmonen taikasana, jolla se sen virvoittaa”, tiesi
Lohinivan isäntä kertoa Paulaharjulle kesällä 1920.
Yhden tarinaversion mukaan Päiviön kohtaloksi tuli kehno avustaja:
”Päiviö oli ollut kerran louhessa kalansuolessa…Poika ei
muistanutkaan Päiviötä aikanaan herättää. Siitä vaan enää hiljainen
ääni kuului: ’Hiljainen on enää herättää, pääkin on jo mäännyt’ ”
Päiviön mahtinoidan maine ilmenee hänestä kertovissa tarinoissa myös
siinä, että hänen apuansa tullaan hakemaan kauempaakin. Päiviö tietää
jo kolme päivää aikaisemmin, että hänelle on tulossa kaukainen vieras;
käy etiäinen, kuten pohjoisessa vieläkin sanotaan. Tulija on venäläinen
ja hänen huolensa on nykytermein ilmaistuna poltergeist-ilmiö:
”…Hänen kotonaan on suuri rauhattomuus sekä pirtissä, että navetassa,
siellä parutetaan eläimiä yöllä, eivätkä he saa pirtissäkään rauhaa.
Sitten Päiviö puhui lapinkielen sille akallensa. Akka teki vuothen, ja
Päiviö pani siihen maata ja alkoi laulamahan ja lauloi niin kauan, että
nukkui. Ja kun Päiviö meni sinne venäläisen talhon se oli kuin oikia
mies siellä…”
Päiviö teki sielunmatkan paikan päälle ja totesi rauhattomuuden syyn.
Tarina jatkuu:
”Sitten se tuli Päiviö kotaansa ja vääntyi istumaan vuotheellansa ja
sanoi venäläiselle, että hän (on) nyt sinun pirttis laattian alta
ruumiinmullat vienyt pois, ja navetan laattian alta hän on vienyt
ruumhiinluut pois, ja sanoi, että nyt hän on puhistanut sinun talos.”
Ruumiinmullat ja –luut oli lattian alle luultavasti piilottanut
vihamies. Tämä edustaa meidän aikoihimme asti jatkunutta mustan magian
perinnettä: Ruumiinjäännökset eivät olleet täysin kuolleita, niissä oli
”kalmanväkeä”, joka aiheutti levottomuutta paikassa. Pahimman vahingon
ruumiinjäännökset saivat aikaan nieltyinä: juuri ”ruumiinmultien”
juottamisen muodossa perinne on ollut tunnettu sodanjälkeisiin aikoihin
asti. Tavallisesti ”mullat” juotettiin vihamiehelle kahvissa tai
viinassa.
Päiviö-tarinoissa välittyy vanhaan samanistiseen maailmankuvaan
liittyvien piirteiden lisäksi informaatiota paikallisten asukkaitten
kohtaamisista ulkopuolisten – vainolaisten tai uudisasukkaiden –
kanssa. Hänestä kerrotaan samaa kuin tunnetusta sankarista
Laurukaisesta, jonka kuuluisin uroteko oli vainolaisjoukon eli
ryöstelevien karjalaisten huijaaminen autioon saareen kuolemaan
nälkään.
Päiviö myös ui kalan hahmossa rikkomaan uudisasukkaiden lohipadot, ja
kalat saattoivat taas uida paikallistenkin pyydyksiin.
Ristiriidat tulokkaiden kanssa eivät liittyneet ainoastaan aineelliseen
kulttuuriin ja elinkeinoihin. Päiviön noitamahdin menetys nivoutuu
tarinoissa yhteen hänen kristinuskoon kääntymisensä ja ylipäätään
kristinuskon tulon kanssa. Tämä on varmasti tosipohjaista, sillä
Päiviön elinaika lankeaa yhteen Ruotsin Lapin lähetysrynnäkön kanssa.
Erään tarinan mukaan Päiviö olisi uinut kalana Kemiin ja jatkanut
sieltä Tukholmaan, jossa olisi ottanut kasteen ja tämä olisi vienyt
häneltä noidankyvyt:
”Äijä jo oli muuttunut oikeaksi ihmiseksi, kun oli kristinuskon saanut.
Mutta pojat olivat kastamatta ja saattoivat muuttua linnuksi,
tiaiseksi.”
Hieman uskottavamman version mukaan Päiviö oli kerran pororuton
vallitessa pyytänyt seidalta apua. Kun mitään ei tapahtunut, Päiviö
vihan vimmassa poltti seidan saaden näin yhteisönsä miesten vihat
päällensä. Nämä tahtoivat surmata Päiviön, mutta tämä ehdotti, että
miehet jättäisivät kostamisen seidalle. Tämän jälkeen hän poltti kaikki
seidat, mitä sai käsiinsä ja lähetti vanhimman poikansa Inariin
hävittämään vanhan pakanauskon symbolit myös sieltä.
Vaikka noitamahti meni, sankaruus siis näin jatkui.
Kuuluisa Taatsin seita Kittilässä. Kuva: Pia Kyyrö-Harju
Uskonnonvaihdoksen kuvaus vastaa todennäköistä tapahtumainkulkua.
Saamelaiskulttuuriin oli sisäänrakennettuna tietynlainen valmius
siirtyä joustavasti suuremman herran palvelukseen, milloin
kokemusperäinen tieto antoi siihen aihetta. Kun ei seita suojellut
pororutolta, oli tarkoituksenmukaista kokeilla, auttaisiko kristinuskon
jumala paremmin.
Saamelaisesta näkökulmasta palvonnan kohteen vaihtaminen ei ollut niin
dramaattinen tapahtuma kuin se meistä saattaa tuntua. Tämä oli omiaan
helpottamaan lähetyssaarnaajien työtä. Toisaalta kun
käytännönläheisessä saamelaisessa mielenmaisemassa tuonpuoleisten
olentojen puoleen oli käännytty lähinnä tämän puoleisten tarpeiden
tyydyttämiseksi, kristinuskon julistus helposti sektoroitui, se jäi
korkeintaan täydentämään entistä, ja kristillistyminen kaikkiaan jäi
pitkään pinnalliseksi.
Vanhat lähteet todistavat myös selvästä kaksoisidentiteetistä: Ihminen
saattoi olla kotipiirissään aidosti yhtä – ja palvella esikristillisiä
jumaliaan–ja kirkolla yhtä aidosti toista ja palvella kristinuskon
Jumalaa. Tähän myötävaikutti erityisesti tapa antaa ihmiselle
kääntymisen yhteydessä uusi, kristillinen nimi.
Kertomusperinne toki toisinaan maalailee vahvastikin ja esittää
tapahtumat hyvin mustavalkoisessa valossa. Kerrotaan kuinka kirkon
loukossa istui kaksi noitaa, jotka papin pyytäessä rukoilemaan
puolestaan kun tämä menee lopulliseen eksaamiin manasivatkin tätä sillä
seurauksella, että pappi puheli eksaamissaan aivan käsittämättömiä,
eikä virka-arvo noussutkaan. Pappi muistikin mitä noita oli sanonut ja
niin hän Herran nimeen kirosi kaikki Kittilän noidat. ”Ja sillä
hetkellä Kittilän noijat kuolivat”
Kahden kilpailevan kulttuurin yliluonnollisen tiedon ammattilaiset
ottavat mittaa toisistaan, ja uusi kulttuuri vie lopulta voiton. Uuteen
kulttuurimuotoon jää kuitenkin etnisen maailmankuvan ”taskuja”, joissa
ja joista käsin esikristillinen maailmankuva edelleen vaikutti: näitä
olivat esim. privatisoitunut ja salassa harjoitettu seitapalvonta,
etiäisusko, usko kummitteleviin lapsivainajiin, ”ruumiinmultien
juottaminen” ja kukoistava noitafolklore.
Suurnoita Päiviö tuli tunnetuksi Samuli Paulaharjun kirjoista sekä
aikaisempien Lapin tutkijoiden teoksista. Kirjallinen traditio on
varmasti myötävaikuttanut Päiviön muiston säilymiseen, mutta
mahdollisesti osa perinteestä on Kittilässä siirtynyt myös suullisesti.
Vierailin joitakin vuosia sitten Päiviön kentällä, jonne paikallinen
asukas minut veneellä vei.
Perimätiedon mukaan Päiviön asumuksen
paikka sijaitsi Rastijärven rannassa. Samuli Paulaharjun tiedetään vierailleen
paikalla vuonna 1920. Kuva: Pia Kyyrö-Harju
Paikka oli kyläläisen kertoman mukaan ollut hänenkin lapsuudessaan
hieman pelottavassa maineessa, koska kerrottiin siellä kerran asuneen
noidan. Kenttämatka tuotti haastattelutietoa myöhemmistä Päiviöistä,
esim. tietäjäntaitoisesta 1930 –luvulla eläneestä Päiviöstä, ”pienestä
noidan näköisestä miehestä”, joka tiesi edeltä milloin taloon oli
tulossa vieraita, ja taltutti suksivarkaankin taikasanalla pysähtymään
kun poika oli uhitellut, että jos kerran olet noita, niin pysäytäpä
minut. Eikä poika kertomansa mukaan ollut pystynyt liikauttamaan
raajaansakaan ennen kuin mies pyysi tämän tulemaan luokseen.
Eräs haastatelluista tiesi kertoa, että perimätiedon mukaan hänen
sukunsa polveutuu 1600-luvulla eläneen Päiviön tyttärestä, joka jäi
ainoana henkiin kun venäläiset surmasivat hänen isänsä ja muun perheen.
Eivätkä Päiviöt jääneet 1930-luvullekaan. Haastattelut osoittivat, että
Päiviö-perinne on kokenut myös tässä ajassa uuden tulemisen. Kuten
populaarikulttuurinkin hahmoille usein käy, heidän jälkeensä tulee next
generation, uuden polven sankarit.
Etnografi työssään. Pia Kyyrö-Harju
haastattelee paikallista perinteen tuntijaa. Kuva: Risto
Pulkkinen
Kirjoitelma on esitetty YLE1:n Viikon esitelmä sarjassa 5.6.2006
Esimerkkitarinat ovat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran
Kansanrunousarkiston Samuli Paulaharjun kokoelmista.